اولین فناوری اندازه گیری لحظه ای انسولین در جهان که مراقبت های دیابت را بهبود می بخشد

6 اوت 2019 - استاد برجسته Geoff Chase، از دانشکده مهندسی دانشگاه کانتربری(UC) ، در حال کار بر روی اولین فن آوری سنسور انسولین در جهان است که می تواند اندازه گیری لحظه ای انسولین را برای کمک به مدیریت دیابت نوع 2 ارائه دهد. پرفسور Chase  می گوید: توسعه ی فن آوری اندازه گیری انسولین به پزشكان و بیماران اجازه می دهد تا تصمیمات آگاهانه تری در مورد درمان بگیرند. هم اکنون افراد می توانند سطح قند خون خود را با کمک یک گلوکومتر اندازه گیری کنند، با این حال، انسولین در حال حاضر فقط باید در یک آزمایشگاه اندازه گیری شود.

آنچه که آزمایش انسولین را برای مراقبت دشوار می کند این است که هیچ واکنشی شیمیایی شناخته شده ای برای سنجش انسولین وجود ندارد. برخلاف گلوکز ، انسولین هیچ بار قطبی ندارد، ولتاژ ندارد یا به میدان مغناطیسی، فرکانس رادیویی یا مایکروویو پاسخ نمی دهد. به گفته ی پرفسور Chase، انسولین یک مولکول "مخفی" از نظر کشف آسان است.

پرفسور Chase با همکاری دکترVolker Nock  مدیر مرکز تعامل بیومولکولی UC و دکتر Rebecca Soffe از دانشکده ی مهندسی برق و کامپیوتر و مکانیک، فناوری Lab-on-a-Chip را با استفاده از میکروفلوئیدها، گیرنده های زیستی تخصصی، و تکنولوژی مدلینگ سیستم جدید ریز الکترو مکانیکی(MEMS) برای تشخیص انسولین در یک نمونه ی مایع ابداع نمودند.

حجم ثابتی از مایعات به میکروچیپ می چسبد و بقیه وارد میکروچیپ نمی شود. چسبیدن این مقدار ثابت از نمونه به میکروچیپ سبب تغییر جرم و ضخامت عناصر آرایه ی MEMS می شود که به نوبه خود به ما امکان می دهد توده ی انسولین را از طریق تغییر خواص دینامیکی عناصر آرایه ی MEMS اندازه گیری کنیم. ما حق ثبت اختراع برای این سیستم را تکمیل نموده ایم.

در حال حاضر، اندازه گیری انسولین نیاز به پردازش آزمایشگاهی نمونه ی خون دارد، که نتیجه آن 1 تا 3 بعد اعلام می شود. این روند و تأخیر باعث می شود که این آزمایش تنها در تشخیص اولیه ی دیابت نوع 2 مفید باشد، و به مراقبت های مداوم کمکی نکند.

پرفسور Chase می گوید: وقتی سطح انسولین را نمی دانید باید مقدار آن را حدس بزنید. بیماران نیز با تزریق مقدار کافی و صحیح انسولین مشکل دارند و اغلب از پذیرفتن درمان با انسولین خودداری می کنند زیرا خطر تزریق انسولین بیش از حد زیاد و افت شدید قند خون وجود دارد. با استفاده از این سنسور ، شما می توانید سطح انسولین دقیق خود را بدانید و با اطمینان دوز مورد نیاز خود را تعیین و تزریق کنید، و بدین ترتیب خطرات مرتبط با تزریق انسولین را کاهش دهید. من تاثیر گسترده ی این روش را پیش بینی می کنم. هدف نهایی این است که این کشف را به یک علم کاربردی در جهت منافع انسان تبدیل کنیم.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2019-08-world-first-insulin-technology-diabetes.html